Till förstasidan
Till förstasidan Mer om Exergi B(y)råns företagsfilosofi och utgångspunkter för verksamheten Exergi B(y)råns produkter och tjänster Exergi B(y)råns adress och referenser Länkar och Bokips Norrlands energipotential För Företag Energirådgivning

Min Focus FFV



2004-02-16
Familjens Focus FFV köptes in i februari 2002. Bilen har på två år rullat 4500 mil.
I vår hemkomun finns ingen mack med E85 (ännu).
Ändå åker vi inte endast för att tanka till en E85 pump. Lite planering och en 18 liters reservdunk!
Vi har tankat bensin 4 gånger! Det betyder att vi tankat E85 ca 90 gånger.

E85 finns på fler än 90 tankställen i landet:
I Lycksele (där jag tankar när jag är i inlandet)
Efter kusten finns det i
Umeå (2 tankställen)
Robertsfors
Skellefteå
Piteå
Luleå
Boden
Kalix

Antalet tankställen ökar kontinuerligt.
De senaste (årsskiftet 2003/04) norrländska tillskotten är
Överkalix
Boden
Kiruna
Vår ford focus FFV har under två år minskat utsläppen
av fossilt koldioxid med

5200 kg, dvs 5,2 ton!



Har det varit problem???


Bilen har en givare i bränsleledningen som känner av bränslets elektriska motstånd. Motståndet är ett mått för bränsleblandningen (bensin/etanol). Bilens dator ställer om tändningen efter bränsleblandning.
När bilen var rätt ny och jag åkte upp till Saxnäs för att utföra en
statusdokumentaion av Saxnäsgården, tankade jag bensin i Vilhelmina.
Efter ca 1 mil började en varningslampa för bilens elektronik att lysa.
Samtal med Carstedt i Umeå gav att jag kunde åka vidare och att bilens dator skulle rebootas vid ett besök vid tillfälle i Umeå.
Detta gjordes efter några dagar. Under tiden att varningslampan lyste, var bränsleförbrukningen som etanol, trots att det fanns bensin i tanken. Det innebar en ca 25 procentig högre bränsleåtgång än nödvändig.
Samma problem uppstod ca ett halv år senare på väg till Kiruna. Efter många om och men fick jag tipset att reboota bildatorn själv genom att koppla bort pluspolen på batteriet ca 30 sekunder. Det löste problemet!

Ford har numera uppgraderat programvaran i bilens dator med en ny version som skall eliminera detta problem. Jag har dock inte testat om det fungerar eftersom jag endast har kört etanol sedan uppgraderingen gjordes.(febr 2003)

Hur är kallstartegenskaperna då?


Här uppe är det verkligen läge för att uttala sig om kallstartegenskaper.
När bilen hade fel inställning på min tur uppe i Kiruna var kallstartegenskaperna bedrövliga. Det är i och för sig inte så konstigt, bilen fick ca 25% mer bränsle än vad den behövde, vid kallstart får den dessutom ännu mer bränsle genom chokefunktion (automatisk).
På denna turné var jag också i Boden där det då var ca -15 °C och bilen fick stå hopfrusen utanför Bodens kommunhus över natten och fram till eftermiddagen nästa dag. Det var då jag fick tipset om rebooting och bilen hade varit inkopplat på motorvärmare.

Ett knep som jag tror kan fungera är att om bilen är kall eller har stått ett längre tag är att vrida om startnyckeln ett par tre gånger utan att starta bilen. Man hör att bränslepumpen går och matar fram bränsle. Utan att vara 100% säker så har jag upplevt att bilen startar lättare då.

Ett annat knep är att om man misstänker att motorn är sur, trampa in gaspedalen helt, då stänger insprutningsmunstyckena och cylindrarna töms på bränsle, när man låter startmotorn gå. Efter det brukar motorn vilja starta.


En halvrolig detalj är att CD spelaren slutade fungera korrekt efter 4,5 månad. Den byttes till en ny och efter ganska exakt ytterligare 4,5 månader la även denna av.
Ford rekommenderade då att jag skulle koppla loss pluspolen på batteriet ca 30 sekunder.
Jag gjorde det och nu har cd spelaren funget i över 1 år.

Jag har tipsat Ford om att sätta in en stor röd reboot knapp i instrumentpanelen.
Det mesta verkar gå att lösa genom att reboota bildatorn, månde ett världsdominerande dataföretag varit inblandat?

SLUTSATSER

Elektronikproblemet skall vara löst.
Kallstartproblem undviker man genom att använda motorvärmare. För miljöns skull skall man alltid använda motorvärmare när det är kallt.
ca 30 minuter när det är kallare än + 5°
ca 45 minuter vid temperaturer under - 5 °
ca 1 h 30 minuter om det kallare än -15 °

Motorvärmare skall inte användas längre än 1,5 timme, för då blir den en miljöbelastning.

Om situationen är så, räcker 20-30 minuter motorvärmare för att få igång Focusen, även om det är -15 °.

Ford rekommenderar att tanka i några liter extra bensin om man vet att det blir kallt och man inte har möjlighet att koppla in motorvärmare.


Allvarliga startproblem har det varit två gånger. Bilen har startat mer än tusen gånger.
FFV bilar kan rekomenderas varmt. De relativt små problem som har varit vägs upp i ojämförbar grad av fördelarna.

Just Ford Focus är en FFV bil som ger mig bra köregenskaper, säkerhet, bra bränsleekonomi m m.
En sak som förvånat mig är fjädringen. Den är mycket bra.
(Sagt av en fd Citroën ägare)
Väghållningen är också klart godkänd inte minst tack vare fjädringen men också av säkerhetsdetaljer som ABS. (den räddade mig från att köra in en renflock sent en natt på väg hem från Åmsele. Hade jag kört bilen jag använde före Forden, hade det blivit renfärs och antagligen hade jag själv blivit välmörat)

Självklart är drygt 5 ton CO2 lägre utsläpp ett viktigt argument!


Hör gärna av dig om du har erfarenheter att tillföra.


Upp till sidans topp

Till förstasidan
Till förstasidan